راه اندازی سریعترین تراشه هوش مصنوعی تاریخ

  • 1403/1/15
  • افزايش بهره وري
  • 2097
  • 0
  • 0
image

سیستم‌های مغزی که به عنوان خوشه‌های رایانه‌ای عظیم شناخته می‌شوند، برای انجام کارهای هوش مصنوعی و علمی استفاده می‌شوند. اخیراً، Wafer-Scale Engine 3 (WSE-3) که به عنوان سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی جهان شناخته می‌شود، معرفی شد و رکوردهای جدیدی در زمینه هوش مصنوعی به دست آورد. این تراشه با 4 تریلیون ترانزیستور، برای تامین انرژی ابررایانه‌های هوش مصنوعی نسل بعدی طراحی شده است و عملکرد بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهد.

WSE-3 با استفاده از فرآیند پیشرفته‌ای که در سطح 5 نانومتری انجام شده است، به عنوان بخش اصلی ابررایانه هوش مصنوعی Cerebras CS-3 شناخته می‌شود. این دستگاه دارای 125 پتافلاپ از بهترین عملکرد هوش مصنوعی است که با استفاده از 900000 هسته محاسباتی با هوش مصنوعی فعال شده است. این پیشرفت نشان دهنده یک جهش قابل توجه به جلو است و عملکرد خود را نسبت به WSE-2 بدون افزایش مصرف برق یا هزینه دو برابر افزایش می‌دهد.

جاه‌طلبی شرکت Cerebras Systems برای تحول محاسبات هوش مصنوعی در ویژگی‌های WSE-3 قابل مشاهده است. این تراشه دارای 44 گیگابایت حافظه SRAM درون تراشه دارد و از پیکربندی‌های حافظه خارجی با ظرفیت بین 1.5 ترابایت تا 1.2 ترابایت پشتیبانی می‌کند. این ظرفیت وسیع حافظه، آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با تا 24 تریلیون پارامتر را ممکن می‌سازد و توسعه مدل‌هایی با اندازه ده برابر بزرگتر از مدل‌هایی مانند GPT-4 و Gemini را تسهیل می‌کند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های CS-3، قابلیت مقیاس‌پذیری آن است. این سیستم قابلیت خوشه‌بندی تا 2048 واحد CS-3 را دارد و به 256 exaFLOP قدرت محاسباتی دست می‌یابد. این مقیاس‌پذیری نه تنها در مورد قدرت خام است، بلکه فرآیند آموزش هوش مصنوعی را ساده می‌کند و بهره‌وری توسعه‌دهندگان را با امکان آموزش مدل‌های بزرگ بدون نیاز به تقسیم‌بندی یا بازسازی پیچیده افزایش می‌دهد.

تعهد Cerebras به پیشرفت فناوری هوش مصنوعی در چارچوب نرم‌افزاری آن نیز گسترش یافته است، که اکنون PyTorch 2.0 و آخرین مدل‌ها و تکنیک‌های AI را پشتیبانی می‌کند. این شامل شتاب‌دهنده سخت‌افزاری بومی برای پراکندگی پویا و بدون ساختار است که می‌تواند زمان آموزش را تا هشت برابر افزایش دهد.

سفر Cerebras، که توسط مدیرعامل اندرو فلدمن بیان شده است، از شک و تردیدهای هشت سال پیش تا راه‌اندازی WSE-3، روحیه پیشگامانه و تعهد این شرکت به پیشبرد مرزهای فناوری هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

وقتی هشت سال پیش این سفر را شروع کردیم، همه می‌گفتند که پردازنده‌های در مقیاس ویفر یک رویا هستند. اندرو فلدمن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Cerebras، اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم بیشتر از این به معرفی نسل سوم تراشه هوش مصنوعی در مقیاس ویفر افتخار کنیم. WSE-3 سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی در جهان است که برای آخرین کارهای پیشرفته هوش مصنوعی، از ترکیبی از متخصصان تا مدل‌های 24 تریلیون پارامتری ساخته شده است. ما از آوردن WSE-3 و CS-3 به بازار برای کمک به حل بزرگترین چالش‌های هوش مصنوعی امروزی هیجان‌زده هستیم.»

این نوآوری با تعداد قابل توجهی از سفارشات برای CS-3 از سوی شرکت‌ها، نهادهای دولتی و ابرهای بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. تأثیر فناوری Cerebras از طریق مشارکت‌های استراتژیک، مانند G42 که منجر به ایجاد برخی از بزرگترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی در جهان شده است، بیشتر برجسته می‌شود.

همانطور که Cerebras Systems همچنان پیشرفت‌های آینده هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند، راه‌اندازی WSE-3 به عنوان گواهی بر پتانسیل باورنکردنی مهندسی در مقیاس ویفر عمل می‌کند. این تراشه فقط یک تکه فناوری نیست. این دروازه‌ای به سوی آینده‌ای است که در آن محدودیت‌های هوش مصنوعی به طور مداوم گسترش می‌یابد و نویدبخش امکانات جدیدی برای تحقیقات، برنامه‌های کاربردی سازمانی و فراتر از آن است.

 

تگ ها