OpenAI به فکر تولید تراشه های هوش مصنوعی خود است

  • 1402/7/18
  • تحقيق و پژوهش
  • 3981
  • 0
  • 0
image

با تخمینی 4 سنت در هر پرس و جو، OpenAI به دنبال راه حل‌های اقتصادی‌تر برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی خود می‌گردد. به گزارش رویترز و با استناد به منابع ناشناس، OpenAI، شرکت سازنده محصولات هوش مصنوعی مثل ChatGPT و DALL-E 3، در دستور کار قرار دارد تا امکان ساخت تراشه‌های شتاب دهنده هوش مصنوعی خود را بررسی کند.

 گزارش اظهار می‌کند که علت اصلی این تصمیم، کمبود تراشه‌های گرافیکی متخصص هوش مصنوعی و هزینه‌های بالا برای تولید و استفاده از آن‌ها است. OpenAI در حال حاضر گزینه‌های متعددی را برای حل این مشکل در نظر گرفته، از جمله خرید یک شرکت سازنده تراشه‌ها و همکاری بیشتر با دیگر تولیدکنندگان تراشه مانند Nvidia. این موضوع از سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار دارد. انویدیا با بیش از 80 درصد از سهم جهانی در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، تسلط دارد. سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، علنیاً نگرانی‌های خود را در مورد کمبود و هزینه تراشه‌ها در این زمینه اعلام کرده است.

OpenAI قصد دارد تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی خود را تولید کند و این مسئله را در برابر شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و آمازون مطرح کرده است، که در طراحی تراشه‌های سفارشی نیز سرمایه‌گذاری داشته‌اند. این تصمیم به تغییر مهمی در استراتژی OpenAI اشاره دارد و نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری مالی قابل توجهی است. OpenAI ممکن است تصمیم بگیرد یک شرکت تراشه‌های هوش مصنوعی موجود را خریداری کند، که این اقدام می‌تواند به تسریع فرآیند توسعه کمک کند، مانند خرید آمازون از شرکت Annapurna Labs در سال 2015 برای پروژه‌های تراشه‌های سفارشی‌اش.

 ایجاد یک تراشه سفارشی، حتی با خرید، به طور معمول چندین سال طول می‌کشد و OpenAI در این مدت به ارائه‌دهندگان تجاری مانند Nvidia و AMD وابسته می‌شود. این فرآیند بسیار چالش‌برانگیز است و با مشکلاتی همراه می‌شود.

همچنین، گزارش The Information اعلام کرده که مایکروسافت، حامی اصلی OpenAI، نیز به توسعه یک تراشه هوش مصنوعی سفارشی کار می‌کند که در حال حاضر توسط OpenAI آزمایش می‌شود. بر اساس این گزارش، مایکروسافت قصد دارد تا ماه آینده این تراشه را معرفی کند.

 

تگ ها